UK Watchdog inställd på (Re) Target ‘Misleeading’ Crypto Investment Marketing

Av | juli 9, 2021


UK Watchdog inställd på (Re) Target 'Misleeading' Crypto Investment Marketing 101
Källa: iStock / RapidEye

Storbritanniens reklamvakthund Advertising Standards Authority (ASA) är på väg att ta en sväng på vad det uppfattar som vilseledande marknadsföring relaterat till kryptoassets, med ett stort initiativ som förväntas lanseras redan denna månad för att ta bort sådana annonser.

Medan vakthundens fokus sägs vara på online- och sociala medier-baserade annonser, är ansträngningen en del av en större rörelse bland landets tillsynsmyndigheter för att förhindra att investerare skadas genom att delta i några av de oreglerade digitala tillgångarna, sa det.

“Vi ser detta som ett absolut avgörande och prioriterat område för oss”, säger Miles Lockwood, ASA: s chef för klagomål och utredningar, till The Financial Times. “Där vi hittar problem kommer vi att slå ner hårt och snabbt.”

Louise Maroney, som ansvarar för ekonomiska klagomål vid ASA, tillade att det finns vissa typer av media som den självreglerande organisationen inte har kunnat “ta itu med helt tills nu.”

Lockwood sa att ASA har identifierat kryptorelaterade annonser som en “röd varning” -prioritet inom finansbranschen, och företag som kommer att få varningar kan krävas att inkludera relevanta ansvarsfriskrivningar i sina annonser i Storbritannien.

Landets finansiella tillsynsmyndighet Financial Conduct Authority (FCA) har redan tagit ett tufft tillvägagångssätt för vissa kryptoföretag i detta avseende – bland annat genom att beställa Londons tunnelbana förra året för att ta bort annonser för start Zeux, ett företag som använder stabila mynt som en del av ett högintressant sparande.

I ett annat tecken på sin misstro mot kryptotillgångar har den brittiska finansiella tillsynsmyndigheten också utfärdat varningar till kryptoinvesterare och säger att de “borde vara beredda att förlora alla sina pengar”, enligt FT.

För sin del kritiserade ASA i maj, som rapporterat, kryptoplattformen Luno för sina annonser som visas på Londons kollektivtrafik där företaget använde tagline: “Om du ser bitcoin på tunnelbanan är det dags att köpa.” De hävdade att dessa annonser var vilseledande och oansvariga och uppgav att det är riskabelt att investera i flyktiga digitala tillgångar.

____

Läs mer:
– Google ska tillåta Crypto Exchange- och plånboksannonser i USA igen
– Efter Crypto Ad ser Grayscale den största insamlingsveckan någonsin.

– Crypto Regulatory Moves i USA och EU
– En annan amerikansk regulator vill att byråer ska gå i händer för att reglera krypto

– Experter varnar för stramare polisering framåt för stablecoins
– FATF gör små kryptoplattformar lätt byte för stora spelare



Source link