FC Barcelona sägs prata med Crypto-företag om tröjesponsring

Av | juli 19, 2021


FC Barcelona sägs prata med Crypto-företag om tröjsponsor 101
Källa: Adobe / charnsitr

Fotbollsjättar FC Barcelona kan ställas in med en kryptorelaterad skjortesponsor, enligt rapporter från Spanien.

Klubben – en av de största och mest framgångsrika i världen – har för närvarande en affär på plats med den japanska e-handelsjätten Rakuten. Företaget driver Rakuten plånbok kryptoutbyte i Japan, men dess globala intressen är för närvarande begränsade till icke-krypto affärsområden.

Emellertid kan Barcelona-kryptoförbindelsen fördjupas ytterligare när Rakuten-affären löper ut sommaren nästa år, enligt rapporter från nyhetsbyrån EFE via Marca och Expansion.

Byrån citerade icke namngivna källor på klubben som säger att Barcelona “fortsätter med försiktighet” i samtalen – troligen medveten om de senaste flytten från spanska National Securities Market Commission (lokalt känd som CMNV). Tillsynsmyndigheten har sagt till alla företag som driver “reklamkampanjer kopplade till kryptovalutor” riktade till “mer än 100 000 personer” att skicka information om sina kampanjer 15 dagar före lanseringen. CMNV har förbehållit sig rätten att blockera kampanjer eller tvinga annonsörer att ändra sitt material, en faktor som kan göra sponsoravtal med klubben svåra för internationella spelare.

CMNV har kallat krypto “högrisk” och har insisterat på att regeringsvarningar ska bifogas alla kryptorelaterade kampanjer.

Men Barcelonas globala överklagande är högt bland många fotbollsfans, vilket leder det som EFE uppgav var “flera” kryptoföretag till förhandlingsbordet.

Förutom Rakutens sponsring har Barcelona länkats till kryptorelaterade sponsorer tidigare. I mars hävdade Toni Freixa, en kandidat till klubbpresidentskapet, att han hade en affär på plats för att göra ett Hong Kong-baserat kryptobörs med namnet DSDAQ klubbens huvudtröja sponsor. Kandidaten sa att han hade ett muntligt avtal på plats för ett avtal värt cirka 72 miljoner USD per år.

Freixa besegrades i valet av nuvarande president Joan Laporta. Det senare är för närvarande i Israel – för övrigt hem för ett antal ledande kryptorelaterade företag.

I Japan har en annan kryptooperatör tagit fotbollssprånget. Remixpoint, operatören av det licensinnehavande kryptobörsen BITpoint, har förseglat sitt eget skjortasponsoravtal med det japanska fotbollslaget Yokohama Marinos.

I ett pressmeddelande (via Minbaku) presenterade Remixpoint – vars kärnverksamhet är lojalitetspoäng – den nya Marinos-tröjan, som har dess logotyp, liksom medsponsor Nissan.

Företaget uppgav att det också hoppades skapa BITpoint-kopplingar med planer “som att ge ut fläktkoder och icke-fungibla tokens (NFT) genom att använda blockchain-tekniken som ägs av BITPoint.”

Marinos är majoritetsägda av Nissan och spelar i Japans J1-liga i toppklass. De har vunnit ligatiteln vid fyra tillfällen och vunnit Asian Cup Winners ‘Cup 1993.
____
Läs mer:
– UK Watchdog inställd på (Re) Target ‘Misleeading’ Crypto Investment Marketing
– NBA, MLB, e-sport, och nu går Bündchen och Brady med i FTXs marknadsföringsteam

– Crypto.com blir Formel 1-start, global och NFT-partner
– Mexikanska fotbollsförbundet visar League Club: s NFT-aktieförsäljning rött kort



Source link