Fan Tokens Booming på japanska Pro-fotbollsklubbar

Av | juli 21, 2021


Fan Tokens Booming på Japanese Pro Football Clubs 101
Källa: Adobe / Nomad_Soul

Fotbollsförberedelser pågår vid de olympiska spelen i Tokyo, men sportinriktade kryptoentusiaster tittar förbi fältaktiviteten och mot hur klubbar finansieras – och vilken typ av roll klubbtoken kan spela.

Japanska klubbar på alla nivåer – från proklubbar i den japanska J1-ligan hela vägen ner till nyligen skapade, icke-liga gräsrotslag omfattar nu uppfattningen om delat ägande med fans genom klubbtoken, liksom kryptosponsoravtal, icke- fungible token (NFT) bindningar och mer.

Den senaste klubben som tar steget är YSCC Yokohama, i tredje klass J3-ligan. Enligt ett pressmeddelande har klubben sålt fullt ut omsättbara fan-tokens till ett värde av mindre än 0,5 miljoner dollar sedan lanseringen i maj i år.

Klubben är bara ett av ett växande antal lag som använder teknik från kryptoföretaget Finansie. Och YSCC har lovat sina token-fans att rösta för enhetlig design, årets spelare / månad-utmärkelser, möten med personal före matchen och tillgång till VIP-biljetter eller speciella matcher.

Men mer än dessa omedelbara fördelar säger japanska klubbar att deras tokens faktiskt kommer att tillåta fans att investera i klubbens framgång. Myntvärden skulle kunna stiga spektakulärt om en klubb som YSCC till exempel skulle vinna befordran till J2-ligan eller till och med en dag nå J1.

Fan-tokens är vanliga i europeisk fotboll, med megaklubbar som Italiens Juventus, AC Milan och Roma, liksom Frankrikes PSG alla lanseringsfläktmynt.

Men det här är massiva klubbar med enorm internationell tilltalande. Som sådan har deras mynt noterats på globala börser som Binance. Initiativ som YSCC är motsatta änden av skalan, med fokus på nyare klubbar med mindre fanbaser – men låter gräsrotsfans komma in i början av dessa lags fotbolls- och ekonomiska resor.

YSCC markerade framgången för sin tokenlansering med en speciellt arrangerad match för tokeninnehavare mot J3-rivaler Kamatamare Sanuki.

Myntinnehavare fick också gratis memorabilia och fick delta i evenemang på plats.

Tillbaka i maj berättade en tidigare tränare för J1-laget Cryptonews.com att ”mer och mer nuförtiden hör jag unga affärssinnade typer som startar fotbollsklubbar prata om att använda [blockchain and crypto] som ett sätt att samla in pengar. ”

Financie har också lanserat tokens för helt nya klubbar, t.ex. Coedo Kawagoe FC, som lanserades 2020 av två lokala affärsmän i 20-årsåldern. Coedos utländska rivaler Shibuya City FC har också lanserat en token med samma plattform.

Banden mellan fotboll och krypto växer starkt i Japan.

En av japansk fotbolls största stjärnor de senaste åren, Keisuke Honda, är en ivrig kryptoproponent och bitcoin (BTC) entusiast. Trots att han nu var i skymningen av sin karriär meddelade Honda i februari att han skulle vara villig att spela för alla klubbar som skulle betala honom BTC 1, rapporterade Football Channel (via Yahoo Japan).

Under tiden konkurrerar YSCC: s större stadsrivaler, Yokohama Marinos, denna månad slog ett partnerskap och skjorta sponsring avtal Remixpoint, operatören av BITpoint kryptoutbyte. Den senare har hävdat att den kommer att försöka utveckla Marinos-tema NFT för fans.

Dessutom en stor spansk fotbollsklubb Valencia är inställd på att marknadsföra sin egen fan-token, VCF, på sina speltröjor nästa säsong som en del av ett nytt partnerskap med Chiliz (CHZ), blockchainleverantören som äger Socios.com-fläktens engagemangsplattform, rapporterade SportsPro. De två parterna säger att Valencia kommer att bli det första laget i världen som marknadsför sin egen fan-symbol på framsidan av skjortan. De ekonomiska villkoren för affären avslöjades inte, men 2Playbook-webbplatsen rapporterar att den inte överensstämmer med den årliga USD 5,7 miljoner som betalades av online bookmaker. Bwin.
___
Läs mer:
– FC Barcelona sägs prata med Crypto-företag om tröjesponsring
– Mexikanska fotbollsförbundet visar ligaklubbens NFT-aktieförsäljning rött kort



Source link