Fallet med mobila pengar i Ghana

Av | april 21, 2021


Ghana befinner sig i en mobil penningboom.
Wikimedia Commons, CC BY-SA

PK Senyo, universitetslektor i informationssystem, University of Southampton.
_____

Mobila pengar – en teknik som möjliggör finansiella transaktioner via mobiltelefoner utan bankkonto – driver ekonomisk integration, särskilt i utvecklingsländer. Det ger fler människor en chans att använda finansiella produkter och tjänster.

I Ghana finns en policy för att uppmuntra användningen av mobila pengar och minska kontantflödet. Och mobila pengar har visat sig vara populära på grund av dess fördelar. Människor kan överföra pengar eller göra betalningar var de än befinner sig, på ett enkelt, snabbt, bekvämt och överkomligt sätt. Mobila pengar har förbättrat effektiviteten i transaktionerna och initierat några förändringar i traditionell bankverksamhet i landet. År 2017 hade Ghana över 11 miljoner aktiva konton för mobila pengar.

Men på senare tid har incidenter av mobila penningbedrägerier ökat. Statistik från cyberbrottsenheten i Ghana Police Service visade över 300 rapporterade fall under 2019.

Som ett resultat har MTN, den största mobilpengoperatören i Ghana, infört en ny policy. Det kräver bevis på identitet (ID) innan en kund kan ta ut kontanter. Giltiga bevis är ett körkort, väljar-ID, pass, socialförsäkrings- och nationellt försäkringsbevis, nationellt sjukförsäkringskort eller Ghana-kort (nationellt ID). Alla mobila pengaragenter måste välja ID-typ och ange det ID-kortnummer som kunden presenterar innan transaktionen slutförs.

Det finns två problem med detta: det utesluter människor från finansiella tjänster och det uppmuntrar användningen av kontanter. Det finns bättre sätt att ta itu med bedrägerier.

ID-problemet

Enligt Ghanas nationella identitetsmyndighet har endast cirka 15,5 miljoner av befolkningen på 30 miljoner registrerats med formellt ID. Den nya policyn utesluter potentiellt dessa individer från att använda mobila pengar.

Forskning visar att människor utan formellt ID tenderar att vara de fattiga som bor i avlägsna byar, där mobila pengar är deras enda tillgång till finansiella tjänster. De är beroende av mobila penningombud för överföringar.

I Ghana blir mobila pengar favoritkanalen för finansiella transaktioner och den här nya policyn innebär att människor måste ha ID-kort varje gång. Det är svårt att få och ersätta ID i Ghana på grund av byråkratiska processer. Så denna policy kan skapa besvär som kan avskräcka kunder från att använda mobila pengar.

Jag har undersökt vad som påverkar beteende relaterat till finansiell teknik. En av mina fynd är att människor är mer öppna för att använda mobila pengar när de förväntar sig att ansträngningen att göra det är liten. På grundval av detta tror jag att de inte kommer att använda mobila pengar om det finns hinder som att ständigt tillhandahålla ID. Mot denna ansträngning kan de återvända till kontantanvändningen och därmed spåra Ghanas framsteg för ekonomisk integration. Denna nya regel om att presentera ett ID har goda avsikter men kan ge oönskade effekter.

Den nya policyn uppmuntrar också omvandlingen av mobila pengar till kontanter, vilket fungerar mot regeringens agenda att avskräcka kontanter. Regeringen uppmuntrar elektronisk betalning för att bredda skattenätet och för att bekämpa korruption och rån. Politik för mobila pengar bör stödja denna agenda istället för att undergräva den.

Alternativa lösningar

Att tillhandahålla ID innan uttag löser inte mobilbedrägerier. Bedrägerier kan enkelt använda falska ID för transaktioner på grund av den begränsade integrationen av alla nationella databaser. Dessutom är ID-kort i Ghana inte korrekt kopplade till bostadsadresser, så det blir svårt att spåra gärningsmän även när mobila penningbedrägerier upptäcks.

Snarare bör fokus vara på användningen av framväxande tekniker som artificiell intelligens och maskininlärning för att utveckla algoritmer som automatiskt kan upptäcka, flagga och tillfälligt blockera potentiella bedrägliga transaktioner för vidare utredning.

På samma sätt finns det möjlighet till tvåfaktorautentisering. Detta gör att människor kan använda autentiseringsappar eller textmeddelanden för att validera transaktioner innan de godkänns. Det ger människor en annan säkerhetsnivå förutom personliga identifieringsnummer för att bekämpa bedrägerier.

En annan lösning som är tillgänglig för att bekämpa bedrägerier är att eliminera avgifter för penningöverföringar mellan mobiler. Detta kommer att uppmuntra e-fonder att förbli i omlopp, vilket gör det lättare att spåra bedrägliga medel och avslöja bedrägerinätverk. Bedrägliga medel som inte dras kan lätt spåras.

Ghana har också en universell QR-kodbetalningsteknik för att uppmuntra kontantlösa transaktioner. MTN måste arbeta med Ghana Interbank Payment and Settlement Systems, handlare, småhandlare, förare och andra för att rulla ut tekniken över hela landet. Detta skulle göra det möjligt för fler att använda mobila pengar för att betala för dagliga aktiviteter.

Slutligen kan mer göras för att förbättra människors medvetenhet om hur mobila penningbedrägerier fungerar och kan förhindras. Och förövare bör åtalas.

Genom att använda denna policy med “inget ID, ingen utbetalning” spårar bara vinsterna för ekonomisk integration och Ghanas kontantlösa agenda. Mobilpengoperatörer bör använda avancerad teknik för att proaktivt undanröja bedrägliga transaktioner istället för att förlita sig på manuella ingrepp.Konversationen

Den här artikeln publiceras på nytt från The Conversation under en Creative Commons-licens. Läs originalartikeln.

____
Läs mer:
– Som Bitcoins Taproot Nears ökar Ex-CIA-direktörens sekretessproblem
– Välgörenhetsorganisationer, buskers & tiggare känns inte så festliga i kontantlösa samhället
– Kontanter fortfarande en topp hedge pick, men Digital Winning Payments War – Bankstrateg
– Inflytelserik historiker uppmanar Joe Biden att föra Bitcoin in i det finansiella systemet
– Varning: Fysiska kontanter kommer oftast att försvinna i slutet av decenniet
– Att gå kontantlöst är inte enkelt. Fråga Sverige eller Zimbabwe



Source link